|



|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
időjárás |
|
 |
16°C |
|
|
Nappali: |
Éjszakai: |
|
 |
17°C |
 |
8°C |
|
|
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
DunaWeb Szolgáltató Kft.
2600 Vác, Szüret u. 14.
Tel.: 06-27-999-090
mobil: 20-5262-634
info@dunakanyar.hu
|
 |

|
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|


1. A magyar állam bölcsője
2. A magyar állam virágkora és hanyatlása
3. A barokk
4. A polgári Magyarország születése
A polgári Magyarország születése
Vác
A város nagyléptékű fejlődése Migazzi püspök korát követően lelassult. Országos jelentőségű esemény volt a város életében, amikor
Cházár András, a Gömör megyei, jólészi nemesi származású ügyvéd kezdeményezésére, a bécsi siketnéma intézet mintájára Vácott hozták
létre az ország első, s további ötven évig egyedüli ilyen jellegű intézményét. A városházzal szemben, a régi püspöki palota épületében
1802-ben nyitotta meg kapuit a Siketnéma Intézet.
A XIX. század első fele forradalmi újításokat hozott a közlekedésben, ami elsők között kapcsolta be a régiót az ország és Európa
vérkeringésébe. 1835-ben megindult a Dunán a gőzhajózás. Ez Vác számára is jelentős szerepet hozott: a város kikötőjében találkozott a
Pozsonyból jövő Pannonia és a Pestről indított Zrínyi gőzhajó. Az ország első vasútvonala is Pest és Vác között épült meg. 1846.
július 15-én délután négy óra után futott be a váci pályudvarra a két gőzmozdony, a Buda és a Pest által vontatott szerelvény. A vonat
250 utasa között volt a korszak számos ismert személyisége, többek között Kossuth Lajos és Széchenyi István is. Később gyakran utazott
a vonaton a kor nagy költője, Petőfi Sándor is, akinek szülei ekkoriban Vácott laktak.
A XIX. századi Vácot, a korszak többi városához hasonlóan, a fokozatos nyelvi és az ezt követő nemzeti egységesedés jellemezte, ennek
kimagasló példája volt, amikor a város az 1847. évi pozsonyi országgyűlésre az ellenzéki Kossuth Lajost választotta követéül.
Az ország polgári átalakításáért kitört 1848-as forradalom és az azt követő szabadságharc eseményei a Dunakanyart sem kerülték el. A
legjelentősebb események Vácott történtek. A tavaszi hadjárat során 1849. április 10-én Vácnál vívott ütközet a szabadságharc egyik
legdicsőségesebb ütközete volt. A Görgey tábornok vezetése alatt álló magyar csapatok a mai Sződ felől folyamatosan visszaszorították
az osztrákokat a Hétkápolna irányába, majd a Gombás-patak hídját Damjanich vörössipkásainak ismételt rohamaival sikerült elfoglalniuk,
Földváry Károly alezredes vezetésével. Az áttörés helyét ma Diadal térnek, a szomszédos teret pedig Földváry térnek hívják.
A második váci csata már a szabadságharc és a város történetének kevésbé fényes napjai közé tartozik. 1849. július 14-15-én a Pest
felé áttörni igyekvő, az osztrákok megsegítésére érkező orosz sereg csapott össze a Komárom felől visszavonuló magyar csapatokkal. A
város előtt, majd a városban folyó véres utcai harcokban igyekeztek Görgey csapatai feltartóztatni az ellenséget, ami időlegesen
sikerült is, majd a város feladásával a magyar csapatok visszavonultak Balassagyarmat irányába. A magyar csapatok oldalán beavatkozó
lakosság megbüntetésére, a honvédsereg elvonulása után magára maradt városban az orosz főparancsnok, Paszkievics herceg szabad
rablást engedélyezett.
A szabadságharc bukását követő elnyomás jellemző építkezése a térségben a Vácon még Mária Terézia által alapított nemesifjak
akadémiájának, a későbbi katonai akadémiának fegyházzá történt átalakítása 1855-ben.
Zebegény, Nagymaros
A közlekedés és a vasút fejlesztése a politikai elnyomás alatt sem szűnt meg. Ennek az emléke a ma is látható zebegényi hétnyílású
vasúti völgyhíd, az úgynevezett Héthíd, amelyet 1851-ben a Dunakanyaron keresztül Pozsony felé haladó vasúti fővonal építésekor olasz
szakemberek emeltek. A híd kiemelkedő eredménye a magyar vasúttörténetnek.
1867 után, a kiegyezést követően a beáramló tőke, a kiteljesedő közlekedési lehetőségek és az Osztrák-Magyar Monarchia kínálta óriási
piac a térségben is gazdasági fellendülést eredményezett. A nagymarosi híres kofahajók messze piacokra eljuttatták a vidék
gyümölcseit: Bécsig felúsztatták a Dunán, a vasút elvitte Prágába, de a határokon túlra, Berlinbe is eljutott a marosi szőlő és málna.
Vác
A Monarchia piaca mellett Szerbiában és Törökországban is értékesítették, a királyi udvari szállítói címet elnyerő, 1853-ban
alapított, Vácott működő Reitter Kocsigyár termékeit is. A hintók, postakocsik, betegápoló kocsik igen keresettek voltak a maguk
korában. A századfordulón 150-160 embert foglalkoztató gyár évente 350-400 jármű előállítására volt képes. A valamikori gyár épülete a
mai Tragor Ignác múzeum kiállítóhelye a Káptalan utca 16. szám alatt.
1889-ben alapították és igen jelentős üzemmé fejlődött a váci Első Magyar Szövő- és Kötőgyár is, amely harisnyát, ingeket, trikókat,
alsóneműt, kesztyűt gyártott. A 400 munkást alkalmazó modern gyár termékei a Monarchián túl Angliába és Kisázsiába is eljutottak.
Jogutódja a Galcsek utcában ma is működik.
Esztergom
Az érseki város harmadik virágkorát a múlt században élte, adakozó, európai műveltségű főpapjai jóvoltából.
A török támadás elől Pozsonyba, majd Nagyszombatba települt magyar egyházi vezetés a XVIII. század közepén is megkísérelt
visszaköltözni a városba, de anyagiak és kellő támogatás hiányában ez nem járt sikerrel. Egy új egyházi központ kiépítésének
szükségessége azonban már akkor is felmerült.
Az első érsek, aki vette a bátorságot a hazatérésre, Rudnay Sándor volt, és ez a bátorság rögtön látványos eredményt hozott. Rudnay
Esztergomba nemzeti zsinatot hívott össze, ezzel tudatosította a klérusban, hogy az érseki város visszanyerte rangját, majd 1821-ben
hozzákezdett Paul Kühnel osztrák építész grandiózus terveinek megvalósításához. Az érsek tudta, hogy az óriási építkezés eredményét, a
rómaival vetekedő egyházi központot földi életében már nem láthatja, ezért a déli városrészben egy kisebb "bazilikát" is építtetett, s
a Szent Anna templomot sikerült is 1831-ben, az őt is elragadó kolerajárvány előtt felszentelnie.
A bazilika és a hozzá kapcsolódó együttes felépítésén kívül is sokat tettek érsekeink a város fejlődéséért. Prímási tulajdonban kezdte
meg működését az esztergomi téglagyár, egy gőzfűrészüzem és a gépgyár. Kopácsy József a város fejlődését előmozdító Esztergomi
Takarékpénztár Rt. részvényese volt, hajóhidat építtetett a Dunán, tanítóképzőt létesített. Scitovszky János alapította az érseki
könyvtárat. Az ő idején, 1856-ban, fényes külsőségek között szentelték fel a bazilikát. Végleges formájában csak 1869-re készült el,
Simor János ekkor helyezte el a zárókövet. Ő alapította a mai Keresztény Múzeum elődjét az újonnan épített érseki palotában, a Simor
Könyvtárat (megnyitva a közönség számára is az egyházi gyűjteményt), a Prímási Levéltárat, a Simor Kórházat, és módszeresen vásárolta
vissza az Esztergomhoz kötődő egyházművészeti relikviákat, az anyagnak pedig állandó elhelyezést biztosított, lerakva ezzel a mai
kincstár alapjait is.
A századfordulón Vaszary Kolos tetőzte be elődei munkáját. Jelentős része volt az esztergom-párkányi végleges Duna-híd, a Mária
Valéria híd és a budapest-esztergomi vasútvonal megszületésében. 50.000 forintos alapítványával pedig létrehozta a máig működő városi
kórházat. Ideiglenes katonai kórháza már korábban is volt a városnak, a nagysallói és kéméndi csaták magyar és osztrák sebesültjeit a
helyi honvédkórházban ápolták 1849-ben. Végleges és teljes körű megoldást a fejlődő város egészségügyi szükségleteire azonban csak a
Vaszary kórház nyújtott. (A Simor Kórház papi otthon volt.)
Ezt a lendületet törte meg aztán az első világháború, majd az azt követő trianoni békeszerződés, mely természetes vonzáskörzetétől
fosztotta meg a várost, és ezzel évszázados vegetációra kárhoztatta.
|
|
|
|
 |
 |
Cégajánló
|
|

|
|
|
Hirdetés
|
|
Hirdetés
|
Hirdetés
|
|
Hirdetés
|
|
Hirdetés
|
|
Hirdetés
|
|
|
|