érdekesség
2019. március 6. - Dunakanyar
Az óriásposzterek a reneszánszukat élik
A poszterek, a plakátok és a tapéták az utóbbi évtizedek alatt nagy népszerűségnek örvendenek. Bár régebben kevésbé minőségi termékekről volt szó, de még ígyis szinte minden lakásban és minden utcán megfordultak. Egy jó darabig nem is fognak kimenni a divatból, csupán az elkészítési technikájuk és az alkalmazott anyagok tulajdonságai fog majd változni. Éppen ezért érdemes óriásposzterekben gondolkodni, ha az enteriőr megtervezése a cél.
Az óriásposzterek ismét divatosak A nagyméretű poszterek utoljára az 1980-1990-es években voltak divatban, azonban akkor még rossz minőségű papírból készültek. Általában a társaságot fogadó szobákban vagy nappalikban rakták ki, hiszen így a vendégek bármikor megcsodálhatták ezeket. Azonban ezeket a posztereket csak korlátozott variációjú mintákkal árulták, néhány tájképben kifújt az egész. Mindezek mellett a felragasztás is nehéznek bizonyult, hiszen a fehér szegények sokszor kitakarták a kép szélét, ráadásul a nem megfelelő és silány minőségű technikának köszönhetően ezek a poszterek a falra helyezve összevissza domborodtak. Az 1990-es évek végére az ezzel kapcsolatos divat csökkenni látszott, viszont az új nyomtatási és felhelyezési technikáknak köszönhetően újra előtérbe került. Szerencsére mind a minőségi paraméterek, mind a minták kínálata rohamosan fejlődött, így szinte akár egy élethűnek tűnő tájkép vagy utcai fotó is bekerülhet a nappaliba. A különböző variációknak köszönhetően nem csak a lakás különböző részei, de az iroda is dekorálható az óriásposzterek segítségével, ráadásul nem csak a belső design-ra, de még a külső látképről sem érdemes elfeledkezni. Poszter, plakát vagy tapéta? A poszter és a plakát között csupán kisebb mértékű, a céljukkal kapcsolatos eltérés van, míg a poszter és a tapéta között már nagyobb, technikai jellegű különbségek mutatkoznak meg. A plakát elsődleges és egyetlen célja a marketing. Terméktől vagy szolgáltatástól függően valamilyen módon vásárlásra vagy részvételre akarja buzdítani a közönséget, s ehhez figyelemfelkeltő feliratokat, képeket és elrendezési formátumokat alkalmaz. A legtöbb plakátot az utcákon, az épületek falán helyezik el olyan stílusban, hogy az általános rohanás mellett az emberek számára szemre essen és kellőképpen figyelemfelkeltő legyen. Ezzel szemben a poszternek nem feltétlenül van marketingértéke, az előtérbe inkább a márkaismertség és az elköteleződés lép. A poszterre a leggyakoribb példaként a zenekarok, énekesek és filmek szolgálnak, aminek a mai napig nagy divatja van. Ezeket általában beltérre alkalmazzák, csak ritkán kültérre, mivel olyan anyagból készülnek, ami nem áll ellen az időjárás viszontagságainak. A tapétának viszont szinte csak dekorációs célja van, és előnye a felhelyezés technikájában rejlik. Fine art nyomtatás Az óriásposztereknél az egyik kulcsfontosságú pillér a nyomtatás minősége. Ekkora formátumban ugyanis nagymértékben előjönnek és észrevehetőek a nyomtatással kapcsolatos hibák, ezért ilyen esetben mindig a legjobb módszerrel kell eljárni. Szerencsére már létezik többféle technika, ami lehetővé teszi a nagyobb képek megfelelő anyagra vitelét. Ezt az átfogó módszert fine art-nak nevezik, és lényege, hogy a lehető legnagyobb színvonalat képviselje. Magyarországon leginkább a Giclée fine art nyomtatás terjedt el. A szó maga francia eredetű, jelentése “fröcsköl”, ami a tintasugaras nyomtatóval történő nyomatkészítést takarja. A technikának köszönhetően nem csak vizuálisan lesz megegyező a kép, de a tartóssága miatt akár évtizedeket is kibír. Az alap nyomtató hat vagy kilenc színnel rendelkezik, azonban a Giclée módszer tizenkettőt használ, azaz az alapvető színek mellett további direkt árnyalatokat is alkalmaz. Ez a széles színspektrum a múzeumi minőség elérése érdekében fontos, hiszen egy alkotás sokat veszíthet eszményi és anyagi értékéből, ha a nem megfelelő tónusok, színek nyilvánulnak meg. Lakberendezés Az óriásposzterek újra egyre nagyobb teret hódítanak a lakásokban, aminek köszönhetően bárki szinte bármilyen hangulatot becsempészhet az otthonába. Egy japánkert a dolgozószoba kellős közepén? Egy zsúfolt, fényekkel kivilágított város a hálószobában? Az ilyen és ehhez hasonló képek mindennaposnak számítanak. Érdekességük, hogy akár egész falra is alkalmazhatóak, így szó szerint az adott falrész egy ablak lehet egy másik világba. A fentebb említett magas minőségű nyomtatási technikának köszönhetően lehetőség van a műalkotások változatait is a lakásba, irodába vinni, így bármikor gyönyörködni lehet az adott kedvenc festményben. A 2D típusú megoldások mellett már kaphatóak 3D változatok. Zárt vagy egy jól körbehatárolt térre alkalmazva meghökkentő és figyelemfelkeltő hatást keltenek. Az előregyártott, kész minták, képek mellett lehetőség van saját tervezésű óriásposztert létrehozni, amihez mindenképp érdemes profi grafikus segítségét kérni. Az óriásposzterek használata és divatossága a kedvező tulajdonságaiban rejlik, hiszen viszonylag alacsony költség mellett egy igazán hatásos designelemet lehet kapni, legyen szó előregyártott képről vagy egyéni megrendelésről. Mivel könnyen felhelyezhetőek és leszedhetőek, nem kell az állandóság miatt aggódni, ugyanis bármikor lecserélhetők egy másikra. |