érdekesség
2018. szeptember 5. - Regionális
Még mindig az akciósat keresi a magyar fogyasztó
Nemrégiben készült el egy olyan átfogó felmérés, amely az emberek vásárlási szokásait vizsgálta. Ebből derült ki, hogy míg egy Nyugat-Európában élő átlagember leginkább a közepes árfekvésű termékeket vásárolja meg, addig mi magyarok szinte mindenből a legolcsóbb és legakciósabb terméket keressük. Mi általában úgy vásárolunk, hogy először megnézzük az árát, majd ezután döntjük el, hogy kell-e nekünk az adott dolog, vagy sem. Folyamatosan arra próbálunk törekedni, hogy valamit még olcsóbban, még nagyobb kedvezménnyel tudjunk megvásárolni. De vajon tényleg érdemes az akciós sorokat végignézni nagy bevásárláskor? Rá vagyunk-e egyáltalán szorulva arra, hogy mindig mindenből a legolcsóbbat válasszuk?
Miért szippantja be az embert az „akció” felirat? Természetesen kivételek mindig vannak és hazánkba és létezik olyan vásárlói réteg, aki a minőségi, magasabb árkategóriájú termékeket vásárolja meg, ám a többség él-hal az akciókért. Ha kimegyünk a postaládánkhoz és kezünkbe akad egy aktuális Interspar katalógus, mindenkinek megakad a szeme a hatalmas piros akciós feliratokon. A spórolás reménye bárki számára meggyőző tud lenni, ezért az akciós újság szerkesztői sokszor még azt is feltüntetik, hogy pontosan hány százalékot tudunk most spórolni egy-egy terméken. Ezek a nagy, figyelemfelkeltő és színes feliratok egyértelműen elérik azt, amiért készülnek, hogy az emberek már csak az árakat olvassák el és azt számolgatják, hogy mit, hol, mennyivel olcsóbban tudnak majd beszerezni. Ezek az akciós feliratok egyszerűen beszippantják az embert és azonnal vásárlásra ösztönzi őket. Az, hogy valójában szüksége van-e a családnak az adott termékre általában egyáltalán nem is fontos, hiszen csak „addig látunk el”, hogy mégis mennyivel olcsóbban tudjuk megvásárolni. Kattognak a fejünkbe azok a mondatok, hogy "Ennyiért? Ott nem hagyom!", vagy a "Jó lesz az még valamire, ha csak ennyibe kerül". De őszintén bevallva tudjuk, hogy általában semmi szükségünk ezekre a dolgokra. Persze a szezonális árucserék után mindenképpen érdemes lehet megnézni az akciós és leértékelt polcokat, hiszen ebben az időszakban az ember igazi kincsekre lelhet. Ilyen lehet egy karácsony utáni akció hullám, ahol a boltok a megmaradt termékeket értékesítik töredék áron. Azonban sok esetben a vásárlót nem az ilyen nagyobb leértékelések, sokkal inkább a kisebb, 5-10%-os akciók ösztönzik a költekezésre. A legnagyobb szupermarketek polcain pedig már lassan ritka olyan terméket találni, amelyre éppen ne járna valamilyen kihagyhatatlan ajánlat. Mi a helyzet az online bevásárlással? Legyen az egy 10%-os leértékelés, vagy egy "egyet fizet, kettőt kap" akció, az biztos, hogy ilyenkor az emberek már reflexből nyúlnak is a termékért. Végül így történik meg, hogy annak ellenére, hogy csak két dologért ugrottunk be a közeli bevásárlóközpontba, végül egy telepakolt bevásárlókocsit fogunk kitolni az áruházból. Mellinger Ágnes, a Budapesti Corvinus Egyetem marketing-és média intézetének tanszékvezetője kifejtette, hogy ugyan sok ember él hazánkban, akik valójában csak az akciós termékeket tudják megvenni, ám ennyi leértékelés mellett nekik nincs egyszerű dolguk. A szakértő azt is elmondta, hogy az egyre népszerűbb online vásárlásban sincs könnyebb dolgunk, hiszen ott még inkább előjön az emberekben az élményvásárlás öröme és így sajnos sokszor egyáltalán nem is tudatosan pakolják be a termékeket az online bevásárlókosaraikba, felesleges kiadásokat generálva ezzel háztartásuknak. |