érdekesség
2018. február 7. - Regionális
Húst helyettesítő zöldséges ételek
A húsfélék, s esetenként a további állati eredetű élelmek elhagyása sokak számára egy életmód. Vannak, akik elborzadnak és ezért tudatosan el is zárkóznak a haszonállatok elfogyasztásától. Vannak, akik egyáltalán nem is kívánják a húst, a szervezetük nem igényli, nem hiányolja. És sajnos olyan is előfordul egyre egészségtelenebb és egyre több betegséggel küzdő világunk hozadékaként, hogy allergiás lesz valaki a húsfélékre, vagy betegsége miatt nem fogyaszthatja azokat. A paletta tehát széles, így mára már szinte külön iparágak épülnek erre a témára. Nem csoda hát, hogy a fehérjeforrást biztosító zöldséges ételek egyre népszerűbbek. Nem utolsó sorban, ezek a táplálékok a húsmentes diétákba is könnyen beilleszthető, finom étkek.

Mely növényeket, növényi eredetű alapanyagokat használhatunk alternatívaként?

Fontos, hogy az étrendjükből húst elhagyók is biztosítsák maguknak a napi fehérjebevitelt (protein), hiszen a szervezetnek szüksége van rá a megfelelő működéshez, az egyensúly fenntartásához. Ezen felül a minél gazdagabb ízvilág változatos ételek elkészítését teszi lehetővé. Szerencsére számos fehérjeforrás létezik még a húsokon kívül, illetve jó néhány növény készíthető el a végeredményt tekintve húsra emlékeztető ételként. Ilyen húspótló a szejtán (búzasikérből készül), a tempeh (erjesztett szójabab alapú), a szójakocka és a szójagranulátum, a tofu (más néven szójatúró), a quinoa (hasonlít a kuszkuszra), továbbá például a padlizsán, a gomba, a hüvelyesek és a cékla. Ezekkel a alapanyagokkal szinte bármilyen, eredetileg hús alapú étel elkészíthető.

Húst helyettesítő zöldséges finomságok

Cukkinis fasírt: ez a köretként és főételként egyaránt fogyasztható, ízletes harapnivaló változatosan, szájíz szerint készíthető s elképzelés szerint variálható. Lehet tálalni önmagában valamilyen mártással, vagy egy főétellel, például főzelékkel. Kerülhet bele az alap, lereszelt cukkinin kívül tojás, fokhagyma, petrezselyem, reszelt sajt, zsemlemorzsa, zabkorpa vagy zabpehely, tejföl, liszt, vagy akár póréhagyma, sárgarépa, vöröshagyma, kapor, rozmaring, gomba, reszelt burgonya is. Mivel a cukkíninek nincs jellegzetes íze, ezért bátran próbálkozhatunk különféle fűszerezéssel.

Zöldséges vagy vega lasagne: a cukkinifasírthoz hasonlatosan, nagyon könnyen és gyorsan elkészíthető, finom étel. Gazdag ízvilág jellemzi, köszönhetően a paradicsomos, bazsalikomos, oregánós szósznak. A teteje ropogós, belül pedig szaftos, s látványilag sem utolsó a színekben bővelkedő beltartalom miatt. Az alap tésztán kívül a külön rétegekbe reszelt és megpirított cukkini (oregánóval fűszerezve), valamint sárgarépa (vöröshagymával, köménymaggal ízesítve), és paradicsomszósz kerül (fokhagymás, oregánós, bazsalikomos, kakukkfüves, babérleveles). A tetejét pedig gazdagon borítja reszelt sajt. Természetesen további változatokban is elkészíthető, a cukkini mellett például padlizsánnal, gombával, spenóttal, tofuval.

Töltött paprika szójával: hús nélkül is mennyei töltött paprika tehető az asztalra, méghozzá különféle töltelékvariációkkal. A tölteni való paprika természetesen adott, és a paradicsomszósz sem változik a hagyományos változathoz képest. A töltelék viszont készülhet például gombából és rizsből, amiből az utóbbi lecserélhető kölesre, bulgurra, hajdinára és quinoára is, míg a gomba helyett választható padlizsán, szója és tofu, vagy akár gabonakolbász. A fűszerezés szájíz szerint történhet, de a vöröshagyma, a fokhagyma, a kömény, a majoránna, a bors és só elmaradhatatlan, ha hozni szeretnénk a megszokott ízvilágot.