érdekesség
2017. október 2. - Regionális
A téli depresszió ellenszere - a fény!
Ki ne hallott volna arról, hogy a téli időszakban mindenki lehangoltabb. Egy olyan lelkileg fárasztó időszak, ami testileg is kimeríti az embert. Talán a korán jövő és sokáig tartó sötétség az oka, talán a sok ünnepre való megfelelési kényszer, de a hideg hónapokban a statisztikák szerint sokkal jellemzőbb a melankolikus állapot.

A nyár elmúlásával eltűnnek a napsugaras, boldog nyaralós emlékek és bánkódunk, hogy megint egy évet kell várnunk rá, hogy önfeledten szórakozhassunk iskolai órák és munkaidő nélkül. Egy kicsit kibújhatunk a felelősségek alól, még ha csak a hazai „tengerre”, a Balatonra is tudunk eljutni. A nap sugarai mindenhol feltöltik az embert. Sajnos ez a feltöltődés, amit a napenergia fröccs nyújtott nyáron számunkra, nem tart sokáig. Először a szomorkás ősz hangolja le a napjainkat, majd a borús, zord, hideg tél tesz padlóra bennünket lelkileg. Vajon mit tehetnénk, hogy télen is jobb kedvünk legyen?

A téli depresszió tünetei

Szörnyű statisztikai adat, de minden 10. magyar szenved e szezonális betegségben, a téli depresszióban. Vannak, akik már előre tudják, hogy a téli időszak beköszöntével mire számíthatnak, mások pedig minden évben rácsodálkoznak, hogy miért viseli meg őket ez az évszak. A téli depresszió egy úgynevezett spektrum-betegség és a tünetek intenzitása széles skálán mozoghat. A lakosság 10-15 százalékát érinti valamilyen szinten, de a legsúlyosabb esetek csak 2-5 százalék körüliek.

Fontos kiemelni, hogy a téli lehangolódással járó hangulati betegséget akkor is érdemes kivizsgálni, ha csupán ilyen időszakosan áll fenn, hiszen előfordulhat, hogy a depresszív tünetek komolyabb pszichés betegségre is utalnak. Érdemes felkeresni egy szakorvost és kikérni a szakvéleményét, ha a következő tüneteket tapasztaljuk magunkon október végén, november elején:

- állandó fáradságérzet
- borús hangulat, negatív gondolatok, sötét jövőkép
- fokozott szénhidrát bevitel
- szexuális aktivitás csökkenése
- feszültség és érzelmi zavarok
- mozgásszervi panaszok
- megnövelt alvásigény
- visszahúzódás

Mi okozza a téli lehangolódást?

Mivel a téli depresszió jelensége szoros összefüggésbe hozható a társadalmi fejlődéssel, így nagy jelentőséggel bír a tünetek kialakulásában többek között a világítás általánossá válása is. A városi életmód elterjedése okozta kényelmi életszínvonal fenntartása és a civilizációs modern eszközök mind befolyásolják életünket.

Ennek egyik oka, hogy a nappalok tetszőleges időszakokra meghosszabbíthatóak a mesterséges fényforrásoknak köszönhetően. Így elcsúszik az alvás-ébredés időszaka és a napi teendőink is tetszőlegesen változtathatóak. Ezt azonban a testi bioritmusa nem feltétlenül tudja követni. Elfárad és kimerül.

A megfigyelhető biokémiai elváltozások a rövidebb nappalokkal, azaz a napsütötte órák számának csökkenésével is magyarázhatóak. Ilyenkor ugyanis csökken a szerotonin szint és ez a melatonin mennyiségének növekedéséhez vezet. A szervezetünk legyengül, kimerül, elfárad. Ezzel együtt testi és lelki panaszaink megjelennek és ingerlékenyebbé, fáradékonyabbá válunk.

A természetes fény a megoldás a tünetekre!

Ha már érezzük a lehangolt és depresszív lelki állapotot, csupán néhány dolgot tehetünk mielőtt felkeresnénk egy orvost. Próbáljunk meg minél több időt eltölteni a szabadban, a friss levegőn, elsősorban amikor szép napsütéses az időjárás. A mozgást és testedzést is ajánlatos a hűvös idő ellenére kinn végezni. Emellett kerüljük a nehéz ételeket és az alkoholos italokat, valamint a dohánytermékeket is. Az egészséges táplálkozást nem csak a testünk, de a lelkünk is meg fogja hálálni.

A környezeti változásokon túl, az otthonunkba is becsempészhetünk némi változást. A természetes fényt beengedhetjük fénycsatornák beépítésével, így elősegítve a testünk és lelkünk regenerálódását a téli időszakban is. A tetőbe kiválóan beépíthető nyílászárók is felfrissülést hoznak az otthonunkba. Beengedik a friss levegőt és azt a természetes fényt, amelyre a testünknek ebben a depresszív időszakban is szüksége van.