érdekesség
2017. július 11. - Regionális
Nyári gumit mikor cseréljünk? Nem csak a profilmélység számít.
A nyári gumi cseréje a tavasztól őszig terjedő időszakban tulajdonképpen bármikor aktuálissá válhat. Nem csak az évszakváltáskor szükséges csere alkalmával érdemes megvizsgálni a profilmélységet, hanem egyébként is. Könnyen előfordulhat, hogy akár a nyár derekán vesszük észre, az erősen kopott gumikkal már nem indulhatunk útnak. S hogy mennyi az annyi?

A hatósági előírások szerint személyautók esetében 1,6 mm, teherautóknál pedig 3 mm a kritikus profilmélység, melynél már mindenképpen gondoskodni kell a cseréről. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy már ehhez az értékhez közeledve is célszerű lecserélni az abroncsokat, ugyanis ezen a közlekedés biztonsága múlhat.

Méret és indexértékek

A gépjármű kezelési útmutatójából tájékozódhatunk arról, hogy milyen méretű gumi szükséges az autóhoz. Természetesen nem csak erre az értékre érdemes odafigyelni a választáskor, hanem a terhelési-és sebességindexre is. Ez utóbbi kettőnek már a neve is sokat elárul arról, hogy milyen területen játszanak szerepet. A nagy tömeggel rendelkező autók esetében magasabb terhelési indexű gumi javasolt. A sebesség index kapcsán ez úgy alakul, hogy a sportos nyári gumik esetében érdemes a magas értékkel rendelkező gumi mellett dönteni.

Felületi hibák

A gumi állapotának ellenőrzésekor elsősorban a profilmélységet szoktuk szem előtt tartani. Fontos azonban, hogy odafigyeljünk a gumi felületének jellegére is. A szálhúzódások, szakadások legalább olyan veszélyesek lehetnek, mint a kidudorodások. A helytelen beállításokból adódóan a gumi felületén egyenetlen kopás tapasztalható, ami szintén nem kedvez a közlekedés biztonságának.

Márkaválasztás

Legtöbben szeretnénk kiváló minőségű szett mellett dönteni, de sokszor nem engedhetjük meg magunknak azt. Vásárlás előtt érdemes az ADAC aktuális gumitesztjét átnézni, és így ha nem is a legdrágább márka mellett döntünk, de legalább tudhatjuk, hogy mely gyártók szerepeltek jól a teszteken. Egy új nyári gumi kétségtelenül jobb választásnak bizonyul, mint a használt, de ez utóbbiak kínálatában is rábukkanhatunk egy-két gyöngyszemre.

A német autóklub tesztjei egyébként nem csak a száraz vagy a nedves körülmények közötti teljesítésre fókuszálnak, hanem a fogyasztást, vagy például a zajszintet is összevetik az egyes márkák esetében.

Ne feledkezzünk meg arról, hogy a kopott gumik gyakran tehetőek felelőssé a koccanásokért, balesetekért. Ha nincs meg a szükséges profilmélység, akkor a féktávolság nedves úton akár megnégyszereződhet, ezzel balesetveszélyes szituációkat teremtve.

A gépjármű rendszeres szervizelése is fontos szerepet játszik abban, hogy mennyire megbízható autóval gurulunk az utakra, és az miként viselkedik az esetlegesen előforduló szélsőséges időjárási körülmények között. Ma már nem csak a téli hónapokban számíthatunk ilyenekre, hanem sokszor a nyári hőség idején is. Ha felkészítjük autónkat a gumik tekintetében is, úgy kevésbé érhetnek bennünket kellemetlen meglepetések az utakon.